Lænden (nedre ryg)

Hvad er problemetDu mærker smerter i lænden efter længere tids cykling – og/eller i forbindelse med modvind eller hårdt tempo. Hvad er årsagen

31. maj 2011

Hvad er problemet Du mærker smerter i lænden efter længere tids cykling – og/eller i forbindelse med modvind eller hårdt tempo.

Hvad er årsagen Din position på cyklen, hvor du sidder med ryggen i en rund position. Det kan mærkes i muskulaturen og i de små ledbånd mellem hvirvlerne. Du overstrækker muskler og ledbånd på grund af positionen. Når du sidder sådan, opstår der også et tryk på diskusskiverne mellem hvirvlerne, og dette tryk kan også give ømhed/ træthed. Det minder lidt om, når du spiser en burger og presser burgerbollen i den ene ende, og bøffen dermed presses ud i den anden ende.

Hvad kan du gøre på cyklen Mærker du smerter, så rejs dig med jævne mellemrum i pedalerne, og foretag et svaj i lænden ved at presse bagdelen frem mod styret. Hold stillingen lidt, og lad cyklen rulle af sted af sig selv. På den måde presser du diskusskiverne i ‘den gode retning’ (lidt som hvis du presser burgeren retur fra den anden ende). Det kan afhjælpe smerterne her og nu en anelse.

Hvordan kan du forebygge Styrk lænden ved at trække modsat af den position, som du har på cyklen.

Øvelser Lig på maven med hænderne under skuldrene, som skulle du lave armstrækkere. Stræk armene, men hold hoften i gulvet. Hæv dig op, så du laver et godt svaj bagover. Det er kun overkroppen, du løfter.

Stå på flade fødder med let spredte ben. Med hænderne øverst på enden presser du hoften frem og læner dig bagud med godt svaj i lænden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: