Nakken

Hvad er problemetDet smerter i nakken efter nogen tid på cyklen. Det spænder og kan give hovedpine. Hvad er årsagen

31. maj 2011

Hvad er problemet Det smerter i nakken efter nogen tid på cyklen. Det spænder og kan give hovedpine.

Hvad er årsagen Smerterne opstår på grund af din position, hvor du logisk forsøger at kigge mere frem og op end ned i jorden. Du knejser med nakken og udsætter nogle små muskler under kraniet for en enorm spænding. Disse muskler bliver overbelastet og udvikler såkaldte triggerpunkter (punkter i muskelfibrene, som trækker sig sammen). Det giver smerter i hele regionen, der kaldes nakkestjernen. Blodcirkulationen stopper, og der opstår mælkesyre i de små muskler.

Hvad kan du gøre på cyklen Det er svært at gøre noget, mens du cykler. Men føler du dig meget generet efter en times cykling eller mere, så kan du kort stoppe og få en anden hovedstilling i nogle minutter, mens du strækker nakkemusklerne ud.

Hvordan kan du forebygge Nakkemusklerne er små, og du kan forebygge smerterne ved at lave forskellige strækøvelser for nakken. Generelt kan en bedre indstilling af din cykelstilling også hjælpe. Jo længere nede dit styr er placeret, jo mere kigger du op og frem.

Øvelser Disse øvelser sørger for, at du får udspændt/aflastet de små nakkemuskler, som bliver overbelastet på grund af din position på cyklen:

Du sidder eller står op. Du laver dobbelthage, mens du trækker hovedet tilbage. Undgå at bevæge overkroppen. Du kan mærke, at det trækker i dine nakkemuskler. Hold positionen nogle sekunder, og gentag øvelsen.

Du sidder eller står op. Du laver dobbelthage og trækker hovedet tilbage. Undgå at bevæge overkroppen. Samtidig presser du let med den ene hånd på din hage (lidt nedad) og den anden hånd på baghovedet (fremad). Du skal ikke presse hårdt. Hold positionen, og gentag øvelsen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: