© Colourbox

Tag spidsen

En sjov interval øvelse for gruppen er at køre en sprinter frem til en fiktiv slutspurt.

5. juli 2010

Føring, spidsen, få vind på næsen. Kært barn har mange navne. De dækker alle over det at sidde forrest og bryde vinden for dine træningskammerater. Det er her, du kan lægge små intervaller ind i træningen, hvis du tager gode, hårde føringer af 30-60 sekunders varighed. Vær dog stadig opmærksom på, at gruppen skal hænge sammen, så der ikke opstår huller nede i feltet. Her er et par grundlæggende regler:

Følg rytmen Følg de andre i feltet, lig tæt på den forankørendes hjul, og kør roligt frem, når han slår ud. Du skal ikke køre forbi – han skal derimod falde tilbage. På den måde sikres et jævnt tempo og rytme.

Længde og fart Afstem længden af din føring, og afstem farten, så den matcher gruppen. Hvis du er den stærkeste, så tager du de længste føringer, men gør det i et tempo, hvor alle kan være med. Er du den svageste, tager du kun korte føringer. Det vigtigste er, at tempoet ikke springer op og ned, afhængigt af hvem der har fronten. Brug din cykelcomputer til at pejle efter, og kør i et ensartet tempo!

Føringer i kæde Kørsel i kæde sker i et ensartet tempo med korte føringer. Når du kommer til fronten, tager du en føring, der er netop så lang, at den tidligere fører trækker ud og glider ned forbi dig. Når han er helt passeret, trækker du ud til samme side og falder helt tilbage.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: