10 tips til mørkeløb

Når dagene bliver mørke og kolde, falder energiniveauet automatisk. Derfor gælder det om at tænke praktisk, så løbeturene bliver både nemme og udbytterige, og man ikke fristes til at pjække. Her er 10 tips.

14. november 2011 af Anders Ejby
  • 1. Løb til eller fra job Det er en stor gevinst, hvis du i ny og næ kan omdanne din transporttid til træningstid. Løb fx ind til jobbet - eller den sidste del af vejen, hvis det passer bedre med afstanden. Eller hop i træningstøjet efter fyraften, og løb hjem. Kører du i bil til arbejde og har langt hjem, så find evt. en rute ved arbejdet, som du så kan træne på. Træner du fra arbejdet, er du nemlig langt fra den lokkende sofa.

  • 2. Skræddersy en rute Vælg en rute, der passer netop dit løbertemperament. Nogle løbere synes, det er fedt med mørke, mudrede stier eller snedriver - andre foretrækker den flade asfalt og oplyste veje. Bliver du hurtigt træt af de tunge skridt, man bliver nødt til at tage, når løbeturen byder på dyb sne, så hold dig helt eller delvist til de sneryddede stier.

  • 3. Timingen er vital For nogle er det rart at løbetræne om morgenen, så de kan slappe af resten af dagen med god samvittighed. Andre foretrækker at træne i aftenens rolige og trafikforladte gader. Find ud af, hvad der passer dig bedst - og planlæg efter det.

  • 4. Surt er sjovt Vend det sure, krævende snedække til en sjov udfordring. Leg i sneen, og udnyt de særlige forhold til at få en anderledes fysisk udfordring. Prøv fx at løbe med høje knæløft i dyb sne, eller lav korte spurter op ad en sneklædt bakke.

  • 5. Tænk kort og hurtigt En hurtig tempotur på 20 minutter giver det samme træningskick som en lang, rolig tur på 50 minutter. Vil du have træningen hurtigt overstået, så giv den gas straks efter opvarmningen - og stil dig så tilfreds med den halve distance.

  • 6. Kend din rute Er du rigtig fortrolig med din rute, giver det dig tryghed ved skiftende vejrforhold. Fx ved du, hvor der saltes, hvor underlaget skifter fra grus til fliser, hvor der ofte løber vand over sporet, som derved kan blive iset og glat, eller hvor snedriver kan risikere at pakke stien helt til.

  • 7. Vær opmærksom Decembermørke og vintertrætte bilister er en farlig cocktail for løbere. Orientér dig en ekstra gang, når du bevæger dig over vejene, og anskaf dig en lille lygte og/eller en refleksvest, så du er ekstra synlig i trafikken.

  • 8. Læg dit tøj klar Træningen bliver lettere at overskue, hvis man forbereder sig mentalt inden. Har du lagt tøjet frem, er det mere lokkende at hoppe i det og komme af sted. Især om morgenen er det en fordel, da du så er mentalt gearet og ikke kan bruge den undskyldning.

  • 9. Løb med musik Det fjerner fokus fra det sure vejr, og inden det første nummer er afspillet, har du fundet din løberytme og fået varmen. Desuden kan musikken om vinteren afløse uret. I stedet for at løbe i 30 minutter, så lav en playliste med dine 7-8 yndlingsnumre. Fyr træningen af, mens musikken spiller, og når den stopper, så er træningen færdig.

  • 10. Glem hurtige tider Lad være med at blive frustreret over, at du løber langsommere. Det gør stort set alle løbere i vintervejr. Nyd i stedet, at du bygger godt op til foråret.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: