5 gode råd: Kom i løbegear igen

Foråret står på spring, og du skal op i løbegear igen. Vi har fem gode råd til dig, så du hurtigst muligt genvinder formen og når fordums styrke.

3. marts 2014 af Martin Kreutzer.

Kom i løbegear igen

Efter en lang vinterpause kan det være svært at få gang i løbetræningen igen. Vi gør det nemt for dig og har her samlet fem gode råd, så du igen kan genvinde formen:

1. Få træningen ind i kalenderen Har du først vænnet dig til ikke at prioritere din træning, kan det synes vanskeligt at finde plads til den i et travlt program. Men det kan og skal lykkes for dig, hvis du finder kalenderen frem i god tid og plotter dine ugentlige løbeture ind. Så bliver det en fast rutine efter blot få uger.

2. Træn varieret Det er langt sjovere at løbe, når træningen varierer – både med hensyn til distance og hastighed. Samtidig er der ikke noget mere motiverende end følelsen af en krop, der bare bliver stærkere og stærkere. Det er baggrunden for, at vi allerede fra første uge lægger både styrketræning og lidt intervaller ind i programmet. Men pas på ikke at forcere mere, end godt er. Især hvis du er helt uvant med intervalløb, så gælder det om at holde igen.

3. Spis dig hurtig og stærk Undgå at spise et større måltid de sidste par timer inden træning. Det er bedre at være lidt sulten end den mindste smule forspist. Snup evt. en banan kort før løbeturen, hvis du skal have lidt energi eller nup en skarp espresso, hvis du er træt i hovedet. Efter træningen er det til gengæld vigtigt at spise, særligt hvis du har presset kroppen. På den måde sikres, at musklernes energilagre fyldes op igen, og at restutionen speedes op. Måltidet kan sagtens blot være en skål gryn med mælk og rosiner eller en rugbrødsklapsammen med pålæg.

4. Forkæl dig selv Nogle gange skal der ikke andet end lidt nyt gear til for at tænde træningsgnisten. Så var det noget med et par nye løbesko, en lækker jakke, et nyt moderne GPS-ur eller bare nye løbesokker til at kickstarte sæsonen?

5. Del dine mål Fortæl om dine ambitioner for det nye løbeår til kolleger, venner og familie og få deres opbakning. Når først kortene er lagt på bordet, og du har sat et konkret mål, så er der ingen vej tilbage.

Få løbe- og styrkeprogram til forårssæsonen Log ind som abonnent her og få et fire ugers kombineret løbe- og styrkeprogram, som sikrer en sikker, men effektiv opstart og giver et fantastisk afsæt for resten af sæsonen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: