© iStockphoto

Kom i form til DHL-stafetten på 4 uger

Der er kun 4 uger til årets største løbe-event, DHL-stafetten. Har du ikke fået løbet i år, kan du stadig nå at komme i form. Er din kondition allerede god, løfter vores træningsprogram dig op i topform.

DHL-stafetten er verdens største motionsløb, og snart skal over 100.000 danskere løbe med, når gigant-eventen skydes i gang i København, Odense, Århus og Aalborg.

DHL-stafetten er på én og samme tid motionsløb og firmafest, og ruten er lagt an på, at løbere og publikum er meget i kontakt med hinanden - både passive tilskuere og dem, som om lidt får stafetten og skal ud at løbe næste tur.

Derfor egner DHL-stafetten siger heller ikke særlig godt til at sætte personlig rekord på 5-km-distancen. Dertil er ruten for tætpakket med løbere og der er for mange skarpe og smalle sving. Alligevel vil de fleste gerne løbe i en god tid - eller i det mindste løbe lidt hurtigere end sidste år.

Sidstnævnte er i hvert fald et realistisk mål, som Aktiv Træning kan hjælpe dig med at nå.

DHL-stafettens uskrevne regler

Når så mange mennesker er samlet på lidt plads, bliver takt og tone ude på ruten ekstra vigtigt, hvis alle skal få en god oplevelse. DHL-stafetten er fantastisk til at få nye løbere på banen. Prøv derfor at være med til gøre løbeturen til en rar og hyggelig oplevelse.

Takt og tone i feltet

1. Skub aldrig. Ruten er ofte tæt pakket med løbere, men skub aldrig til nogen for at komme hurtigt frem.

2. Overhal varsomt. Det er svært at se bagud og vide, om man er ved at blive overhalet. Giv derfor altid signal om at du fx overhaler venstre om. Så har den foranliggende løber mulighed for at tage hensyn. Det kan jo sagtens være at vedkommende også er ved at skifte bane.

3. Hold albuerne inde til siden. Både fordi det er optimalt for løbestilen, men det er også dårlig stil at møve sig frem gennem feltet med albuerne hævet som en aggressiv rugbyspiller.

4. Løb ikke med musik i ørerne. Det er vigtigt, at du kan høre, hvis nogen prøver at kommunikere med dig bagfra. Du går også glip af stemningen og eventuelle motiverende tilråb fra holdkammeraterne, hvis du tramper af sted med Justin Timberlake i ørerne.

5. Pas på med voldsomme temposkift og accelerationer. Med mange mennesker foran dig på ruten kan det føles fristende at lege slalomkongen Alberto Tomba, eller kaste det stakkels bentøj ud i eksplosive accelerationer for at komme frem. Men det skaber stor uro i feltet og kan forårsage styrt. Kig frem og planlæg i stedet.

Læs om optimal træning op til DHL-stafetten

Se her, hvordan du kommer i form til årets DHL-stafet:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: