Klar til DHL? Har du trænet? Her får du tre konkrete tips til hvordan du skal gennemføre alligevel.

Tre tips til DHL-stafetten

Tre konkrete tips til, hvordan du klarer dig gennem de 5 km til DHL-stafetten, hvis du slet ikke har trænet.

17. august 2012

Læg en strategi

Læg en strategi forud for løbet. Ved du, at du ikke kan løbe hele vejen, så planlæg dine gåpauser, så du fx løber 5 minutter, går 1 minut, løber 5 minutter, går 1 minut osv. På den måde kan du docere kræfterne, så der er energi til at løbe den sidste km på opløbsstrækningen, hvor kollegerne hepper. Kan du løbe hele vejen, så lad være at lade dig rive med i starten. Tag det roligt de første 2,5 – 3 km og brug de kræfter, der måtte være tilbage de sidste km.

Undgå fyldt mave

Spiser du normalt i dagene op til løbet, har du rigeligt energi i depoterne til at løbe. Det vigtigste, når det kommer til kost, er faktisk ikke at have for meget mad i maven inden løbet. Spis et fornuftigt hovedmåltid 3-4 timer inden løbet og suppler med lidt juice, te med sukker eller en banan et par timer før, for at få lidt ekstra energi. Det gør ikke noget, du er lidt små-sulten, når du løber af sted. Sørg for at drikke jævnt i løbet af dagen og drik et sidste glas væske en time før løbet, så har du også styr på væskebalancen. Hold evt. øje med din urin. Er den klart gul, er du velhydreret.

Undgå overophedning

Tag så lidt tøj på som din blufærdighed tillader. T-shirt og shorts er næsten altid nok. Selvom du fryser lidt, når du står på startstregen, får du med garanti varmen, når løbet er i gang. Trækker du i for varmt tøj risikerer du at overophede, når pulsen kommer op. Regner det eller blæser det kraftigt, kan du overveje lidt mere tøj. Det varme tøj bliver derimod meget relevant efter løbet. Når først solen er gået ned og du sidder stille i teltet, bliver det koldt. Lange bukser og dunjakke er ikke for meget.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: