5 typiske løbefejl

Rigtig mange løbere bevæger sig forkert, når de løber. De tager for lange skridt, spænder i skuldrene eller begår en anden af de 5 typiske løbefejl. Det går ud over løbeglæden og farten og øger skadesrisikoen.

19. april 2011 af Bjarke Kobberø

Det er til gengæld ikke svært at rette op på. Kig med, når vi giver din løbestil et grundigt servicetjek – og få de tip og anvisninger, du skal bruge for at rette op på de problematiske områder.

Nedsunken holdning Hvis du falder sammen i hoften og ‘sidder ned’, når du løber, kan benene ikke arbejde optimalt. Det suger kræfterne ud af kroppen og betyder, at dine energidepoter hurtigt tømmes.

For lange skridt Lange og tunge skridt giver et meget hoppende løb, hvor en masse unødig energi går til at bevæge tyngdepunktet op og ned i stedet for fremad. Samtidig belastes knæet af de lange skridt.

Se her hvad du skal gøre for at få den perfekte løbestil

Hovedet hælder Kigger du op eller ned, vil det forplante sig i resten af kroppen og koste energi i andre muskelgrupper, der skal kompensere for hovedets position. Kan også give spændinger i skuldre og nakke.

Forkert armtræk Meget bøjede arme, der svinger ind foran kroppen, giver gener og vil hæmme dit løb. Rotationen fra overkroppen modarbejder benenes fremadrettede bevægelser. Spændinger i arme og hænder kan give smerter.

Fodisæt foran kroppen Når foden sættes i jorden for langt foran kroppen, giver det et stort stød op i knæet. Samtidig bremser det din fremdrift, når du skal rulle hen over foden, og det kommer til at tage lang tid at afvikle skridtet.

Derfor skal du arbejde med din løbestil

  • Nedsat skadesrisiko

  • Forbedret løbeøkonomi

  • Øget løbeglæde

  • Mere fart i benene

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: