Kvinder løber på stranden

“Det er oplevelsen derude, der tæller – ikke den tid, du får i mål.”

6 grunde til at løbe ultra

Rigtig mange vender positivt tilbage efter at have løbet et ultra-løb - og med god grund. Læs her, hvorfor du bør løbe ultra.

17. november 2017 af Lasse Lyhne

Derfor skal du løbe ultra

1. Træningen

Mens træningen til et landevejsløb handler om tid, tempo og kilometer, så handler træning til et ultra om ‘at komme ud’. Det vigtige er oplevelsen, at være i gang, så glem tempo og kilometerfokus, og kom ud i naturen.

2. Løbeoplevelsen

Selve løbsoplevelsen er selvsagt større, hvis du løber over et bjergpas, end hvis du tonser rundt i et industri­kvarter i en forstad.

3. Belastningen

Hvor et maraton løbes i et konstant, kværnende tempo, der gradvist smadrer dine muskler, løbes ultraløbet i et langsommere og mere varieret tempo. Det er også helt ok at gå op ad bakkerne. Dermed er 60 km mindre hårdt end et maraton.

4. Socialt

Mens du løber mod andre til et landevejsløb, løber du med andre til et ultra. Terrænet kræver, at man hjælper man hinanden.

5. Gearet

Et landevejsløb kræver dybest set bare et par sko. Løber du ultra, kan du gå amok i fedt gear: trailsko, letvægtsrygsække, Gore-Tex-jakker, GPS-ure, pandelamper osv., osv., osv.

6. Lækrere depoter

Mens depoterne ved landevejsløb lader dig vælge mellem vand og energidrik, er udvalget ved et ultraløb anderledes spændende. Her får du tilbudt chips, pandekager, sandwich, slik, kakao – og måske endda øl. 

Vil du have endnu bedre styr på alt fra styrketræning til skader og motivation, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. Vi giver dig den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: