7 genveje til hurtigere løbetider - uden træning

Helt uden at bruge ekstra tid i løbeskoene, kan du forbedre din tid på 5 km betragteligt. Læs om alle de 7 genveje, som gør dig til en decideret fartdjævel.

20. november 2013 af Martin Kreutzer

Du må ikke skyde genvej til selve løbet, men du må gerne tage den korteste vej i dine forberedelser.

Her er de hurtigste genveje til hurtigere løbetider:

Rødbedepower: Drik en halv liter rødbedesaft 2-3 timer inden din 5 km og få et markant præstationsboost. Magien skyldes rødbedens store indhold af nitrat, der forbedrer kroppens evne til at hive ilt ind i de arbejdende muskler.

Studier peger på en fremgang på helt op mod 15 procent, men realistisk set er forbedringen snarere 2-3 procent. Det er dog også en sjat – og ses tydeligt på din sluttid.

Estimeret tidsgevinst: 37 sek.

Koffein-kick: Du kan roligt sætte kaffemaskinen til at brygge, inden du skal ud at give den gas til motionsløbet. Fx konkluderer forskere fra California State University, at koffeinindtag kort før løb booster din præstation med 1,1 procent. Det lyder måske ikke af meget, men det kan i sidste ende være de 15-20 sekunder, du mangler for at slå din personlige rekord.

Den ideelle mængde koffeinindtag er meget individuel og afhænger af, hvor hærdet en drikker du er. Men det vil typisk ligge på 3-6 mg/kg kropsvægt, svarende til 2-3 kopper kaffe.

Estimeret tidsgevinst: 17 sek.

Log ind her og få de resterende 5 genveje til hurtigere løbetider.

Testperson

[image:14147 size=141x196]

Køn: Mand Form: Moderat trænet Alder: 40 år Højde: 1,80 cm Vægt: 80 kg

5 km før: 25 min.

5 km efter: 21 min. 45 sek.

Tidsgevinst i alt: 3 min, 15 sek.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: