© Istock

7 tip til det perfekte morgenløb

Rutine er nøgleordet for morgenløberen. Det handler om at minimere mængden af hjerneaktivitet. Det hele skal helst køre på rygraden.

  • Gå tidligt i seng. Du har brug for ca. 7 timers søvn, så sørg for at få det.

  • Find løbetøjet frem aftenen før. Læg det lige ved siden af sengen, så det er det, du hopper i, når du vågner om morgenen.

  • Spis et let morgenmåltid. En banan får styr på mavesyren, så maven ikke rumler. En kop kaffe giver et energikick og sender dig på toilettet, og et glas vand giver væske.

  • Forbered resten af dagen. Så er du klar til at tage af sted, når løbeturen er overstået. Det giver også maden tid til at synke på plads i mavesækken, så det ikke forstyrer på turen.

  • Kom på toilettet. Det er ikke noget charmerende tema, men det er helt afgørende for en god løbeoplevelse.

  • Sæt ud ad døren. Start evt. med lidt rask gang. Kroppen er særlig følsom om morgenen. Rask gang starter systemet skånsomt op. Løb herefter roligt, og øg gradvist farten, som løbeturen skrider frem.

  • Træn teknik. Indlæg perioder på løbeturen med accelerationer og en række teknikøvelser.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: