© Valling.com

Bakkeløb - Hvor tit?

Bakketræning er genialt, hvis du vil arbejde med din styrke i vinterperioden. Træningsformen er dog så effektiv, at den fint kan bruges året rundt.

28. september 2011

Mange eliteløbere træner bakkeintervaller gennem vinteren. Det giver dem den fornødne holdbarhed og styrke i benene til sommerens mere specifikke, hurtige intervaller og konkurrencer.

Selvom du ikke tilhører eliten, kan du sagtens bruge denne struktur. Træn bakkeintervaller 1-2 gange om ugen i 6-8 uger i løbet af vinteren, og skær så ned til 1 gang hver 14. dag i perioder, hvor du træner mange intervaller og evt. løber konkurrencer.

Træner du ikke helt så fokuseret året rundt, kan bakkeløb 1 gang om ugen være et krydderi i din træning, når formen behøver et boost. Skal du fx deltage i et kuperet motionsløb, er det oplagt at inkludere bakkeintervaller op til, hvis længde og stejlhed svarer til det, du møder i løbet. Husk i denne sammenhæng også at træne dine færdigheder i at løbe ned ad bakke, da du vinder en masse tid på at kunne flytte dig hurtigt nedover og samtidig også sparer benene for store smerter i dagene efter konkurrencen.

Vil du prøve bakkeløb?

Deltag i Aktiv Trænings nye løb Bakkechallenge og giv dig selv en udfordring.

>> Læs alt om Bakkechallenge

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: