Hvordan bliver jeg bedre ned ad bakke?

Jeg elsker at løbe i bakker, men jeg tøver altid, når jeg skal løbe nedad. Hvordan gør jeg?

Bakkeløb er en meget effektiv træningsform, som virkelig kan sætte fut i formudviklingen. Men det kræver, at man har lidt ekstra fokus på teknikken.

Op ad

bakke

skal du forsøge at overdrive dine knæløft og løfte benet højt ind på bakken, ligesom du skal få godt med armtræk med. Ned ad bakken skal du i højere grad bare slippe bremsen. Det lyder simpelt, men kræver noget øvelse.

Tre gode råd

  • FREMOVER. Mange har en tendens til at læne sig tilbage på turen ned. Forsøg i stedet at læne dig frem, så du står cirka vinkelret på bakken – lidt ligesom når man står på ski.
  • RUL NED AD BAKKEN. Kig skråt ned, og få fornemmelsen af, at bakken gør arbejdet for dig, og dine ben bare følger med – uden at du holder igen eller bremser.
  • TYNGDEPUNKT. Ligesom ved løb op ad bakke skal foden sættes i jorden under dit tyngdepunkt. Løb ligeledes med korte, hurtige skridt.

Gi' dig selv en svedig udfording og deltag i Comwell Sport BakkeChallenge 2014 - enten på Amager eller i Rebild Bakker. Klik her og læs mere!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: