Knaldeffektiv træning: Så hurtig bliver du af bakkeløb

Drop den kedelige løberute og slå vejen forbi nogle bakker. Det er både sjovt og motiverende – og ikke mindst hamrende effektiv træning. Læs med her og få en udførlig guide til bakkeløb.

19. august 2013

Flet et par bakker eller stigninger ind på din næste løbetur og få fuldt udbytte af din træning.

Bakkeløb

er på alle måder fremragende træning. Udover at forbedre både kondition, udholdenhed og løbeøkonomi (populært sagt kilometer på literen), så er bakkeløb også med til at gøre dig til en markant stærkere løber.

Forslag til bakkeløb Der er et hav muligheder for træning i kuperet terræn. Her får du ét forslag til en specifik form for bakkeløb:

Fartleg Sådan gør du: Dette er for humørløberen. Giv los op ad bakkerne, når du tilfældigvis møder dem. Giv dog ikke ikke maks gas på de første ture. Byg op, så du kan klare sidste sprint lige så hurtigt som første.

Det styrker du: Du træner udholdenhed og hurtighed samt evnen til mentalt at kunne tackle alle de stigninger, du møder på dine løbeture fremover.

Gentagelser: Er du ny, så start med 2-4 bakkesprint. For øvede er 6-12 passende. Gå langsomt frem og øg ikke antallet af sprint markant fra uge til uge.

Log ind her og få den fulde guide til bakkeløb

Se blandt andet hvordan du skal arbejde med din løbeteknik i bakkerne og yderligere fire sjove og effektive måder at bruge bakkerne på.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: