© Istock

Sådan tackler du bakkerne

Bakkeløb er super effektiv træning, men det kræver lidt teknik. Se her, hvordan du skal løbe op og ned ad bakkerne.

5. marts 2015 af Peter Bollerup Andersen.

SÅDAN LØBER DU OP: KNÆLØFT

Armtræk: Brug armene kraftfuldt på bakken. Jo stejlere, jo mere skal armene bruges. Knyt derudover hænderne – men spænd ikke.

Læn dig frem: Læn dig let forover og ind mod bakken. Hold kroppen rank, og kig ligeud.

Knæløft: Overdriv gerne dine knæløft, og løft benet højt ind på bakken. Tag ligeledes lidt kortere skridt.

Tyngdepunkt: Land fremme på foden frem for på hælen. Forsøg at få din fod til at ramme lige under dit tyngdepunkt.

SÅDAN LØBER DU NED: SLIP BREMSEN

Fremover: Mange har en tendens til at læne sig tilbage på turen ned. Forsøg i stedet at læne dig frem, så du står cirka vinkelret på bakken, lidt ligesom når man står på ski.

Tyngdepunkt: Ligesom ved løb op ad bakke skal foden sættes i jorden under dit tyngdepunkt. Løb ligeledes med korte, hurtige skridt.

Rul ned ad bakken: Kig skråt ned, og få fornemmelsen af, at bakken gør arbejdet for dig, og dine ben bare følger med – uden at du holder igen eller bremser.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: