© Colourbox

Bliv en bedre løber

Se hvordan du bliver en bedre løber i dagens 23 timer, hvor du IKKE træner i løbeskoene.

1. december 2014 af Peter Bollerup Andersen.

Du træner dit løb, når du i løbeskoene giver den gas. Løber du fx en time, så er der flere ting, du kan gøre for at blive en bedre løber i døgnets 23 timer, hvor du ikke løber.

Brug en træningslog: For at blive en god løber er det vigtigt, at du ind imellem stopper op og evaluerer din løbetræning. Flytter du dig nok? Til dette formål er en træningslog et genialt redskab. Her kan du fx registrere distance, tempo, pulsslag, eventuelle skavanker, og hvordan du generelt føler, din løbetræning skrider frem. Det giver dig et overblik, så du kan planlægge dine ture fremadrettet.

Bevæg dig under restitutionen: Det er vigtigt at få restitueret efter din løbetur, fordi kroppen i restitutionsfasen bygger sig selv op til et niveau, der er bedre end før træningen. Dette princip kaldes i fagsprog for superkompensation. Men der er en tendens til, at mange løbere slapper lidt for meget af. Undersøgelser har vist, at folk, der har løbet en tur, har tendens til at dovne den resten af dagen og lægge sig godt tilrette i sofaen. Du kan sagtens være aktiv, gå en tur eller tage trapperne, selvom du har løbet.

Download pdf'en herunder og få otte andre råd til, hvordan du bliver en bedre løber i de timer, hvor du ikke løber.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: