Bliver jeg hurtig af langsomt løb?

Passer det, at man kan blive en hurtigere løber af at løbe langsomt?

Hechmann-metoden refererer til eliteløbetræneren Claus Hechmann fra løbeklubben Sparta. Han har skrevet bogen ‘Løb som eliten’ og taler for, at rigtig mange løbere træner for hårdt og presser sig selv i hvert træningspas.

Det giver hurtige resultater, men efter nogle måneder stagnerer formen, og mange løber ind i skader, overtræning og udbrændthed. Oplever du disse ting, er metoden måske noget for dig.

Budskabet kommer efter år, hvor mange har fokuseret på at løbe kort og hårdt, men større fokus på de længere ture styrker ifølge Hechmann udholdenheden og evnen til at forbrænde fedt, hvilket er en fordel på lange distancer.

Hechmann-metodens tre hovedelementer:

1) ROLIGE LØBETURE: Det rolige joggetempo udgør omkring 70 procent af træningen. Hvor hurtigt dit personlige joggetempo er, afhænger af din nuværende form og evne til at forbrænde fedt, men regn med, at det er 1,5 til 2 minutter langsommere pr. km end dit 5-km-tempo. Løber du 5 km på over 25 minutter, eller er du nybegynder, kan du overveje rask gang i stedet for jog.

2) TÆRSKEL-TRÆNING: Ud over joggetempoet skal du løbe en del kilometer i maratontempo og halvmaratontempo. Træning i disse tempi flytter grænsen for, hvornår dine muskler begynder at syre til, og hvor længe du kan holde et friskt tempo. Dit maratontempo er typisk 50-60 sek. langsommere pr. km end dit 5-km-tempo, mens dit halvmaratontempo er 30- 40 sek. langsommere.

3) SPRINT-TRÆNING: Endelig skal du lave en stribe løbetekniske øvelser, fx hælspark, knæløft og fodledsjog samt sprintøvelser. Typisk løbes 6-10 sprintøvelser af 10-20 sekunders varighed adskilt af en lang pause på 2-3 minutter. Fokus er på acceleration og god, effektiv løbeteknik. Det handler ikke om maksimal intensitet, men om at forbedre din teknik og give dig hurtigere fødder.

>>Læs meget mere om Hechmann-metoden

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: