© Colourbox

Bliver jeg hurtigere med styrketræning?

Jeg er en rimelig ambitiøs motionsløber. Hvor meget hurtigere vil styrketræning kunne gøre mig?

Styrketræning

har mange positive effekter på løbere. Styrker du musklerne, forebygger du skader, fordi din krop bliver bedre rustet til belastningen, ved at foden rammer jorden igen og igen. Med stærkere løbemuskler får du også en bedre løbeøkonomi, hvilket gavner dine løbetider.

I de seneste årtier har mange forskere sat sig for at påvise effekten af styrketræning på løbere. En af de mest anerkendte undersøgelser stammer fra universitetet i Jyväskylä, Finland, hvor forskerne satte ni finske eliteløbere til at styrketræne i ni uger.

Løberne trænede ikke mere, end de plejede, men udskiftede en tredjedel af deres løbetræning med styrkeøvelser. Da de ni uger var gået, testede de formen på 5-kmdistancen og kunne i gennemsnit notere sig fem procent hurtigere tider.

Løber-øvelse:

1) Stå med let spredte ben og godt nede i knæ. Før dine let strakte arme bagud.


2) Sæt kraftigt af, og sving samtidig armene op mod loftet. Hop så højt op i luften som muligt. Land så blødt som muligt.

Se flere øvelser til løbere her!


Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: