© Istock

Bør jeg også gå på løbeturen?

Nybegyndere bliver ofte rådet til at veksle mellem løb og gang, men er det også godt for øvede løbere?

Ja, alle kan få gevinst af at veksle mellem løb og gang. Det nedsætter skaderisikoen markant, og det forsinker muskelømheden under løbeturen, hvilket jo er relevant for alle løbere uanset niveau.

Muskelømheden påvirker nemlig din ydeevne og får dig til at præstere dårligere. Jo mere du kan skåne benene, jo bedre bliver din ydeevne, og gåpauserne er derfor et godt redskab til at fastholde en god løbehastighed selv på lange løbeture.

Af samme grund er der faktisk mange meget veltrænede løbere, der benytter løbe-gå-metoden. Det gælder fx stort set alle ultraløbere, der deltager i løb på flere hundrede km, og også mange triatleter, der efter svømning og cykling begiver sig ud på et maraton.

Fordele ved at løbe og gå:

  • Du kan tidligere tilbagelægge længere distancer og samtidig forbrænde flere kalorier.

  • Din restitutionstid forkortes markant. Dagen efter løbeturen er benene friske igen.

  • Du nedsætter risikoen for skader.

  • På sigt kan du gradvist øge hastigheden i dine pas og blive hurtigere end ved de længere ture i et konstant tempo.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: