© iStockphoto

Boost dit vinterløb

Det er fantastisk at løbe - når du først er kommet ud. Fire markante løbeeksperter deler ud af deres bedste tips til, hvordan du bevarer motivationen og glæden ved vinterløb.

2. januar 2013

Vi har spurgt fire løbeeksperter, der alle ved, hvordan man trodser løbedepressionen om vinteren og bare kommer ud i sporet. For selvom det kan føles tungt at komme af sted, så er det fantastisk, når du først er ude - og udover formen, så styrker du også din moral og viljestyrke.

Karl-Åge Søltoft er selv tidligere eliteløber og i dag træner for et hav af løbere på alle niveauer. Han har følgende råd til at bevare motivationen til vinterløb om året.

1. Gør dine træningspas overskuelige. Hvis du tænker på, at du skal ud og løbe en times tid, så er risikoen, at man ikke tager sig sammen. Men indstiller du i stedet hovedet til kun at skulle løbe en halv time, så er det straks meget nemmere.

2. Læg noget varieret træning ind for at mindske risikoen for skader. Løber du kun på hård asfalt, så belaster du muskler, sener og ledbånd alt for meget. Ved at variere træningen beskytter du kroppen 10 gange bedre, end hvad dyre løbesko kan gøre.

3. Løb både kort og langt. Det er langt det mest effektive. Løber du i samme tempo og længde hele vinteren over, så forbedrer du dig ikke særlig meget.

Få flere gode råd til vinterløb Klik på download, log ind (det er gratis)og hent pdf'en med flere gode råd til vinterløb fra eliteløberen Jesper Faurschou, crossløberen Steen Walter og den svenske vintertriatlet Andreas Svanebo.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: