Selvom det er hamrende effektivt, skal du være forsigtig, når du løber i varmen, for overophedning er ikke godt. 

Derfor skal du løbe i heden

Det er hårdt at løbe, når det er varmt, men faktisk kan træning i heden gøre dig til en meget bedre løber. Det er den overrraskende konklusion i en stribe nye studier.

9. august 2017 af Lasse Lyhne

Selvom det måske ikke føles sådan, når man er i det, så er løb og varme en rigtig god kombi.

Godt nok går varmen gevaldigt ud over præstationen nu og her, men på sigt kan en periode med træning under varme forhold gøre dig til en meget hurtigere løber. Det har en række opsigtsvækkende studier fra de sidste par år vist. Her har løbere og cykelryttere løftet deres kondition og varmetolerance ganske signifikant efter perioder med varmetræning.

Konkret oplevede de præstationsforbedringer på 1-3 pct. Det lyder selvfølgeligt ikke af meget, men det svarer til 1-2,5 minutter på et halvmaraton.

Sådan forbedrer varmen din præstation

Øger mængden af røde blodlegemer, hviklet betyder at blodet kan transportere mere ilt (samme effekt som højdetræning). Det øger din maksimale iltoptagelse og dermed din kondition.

Forbedrer evnen til at svede og holde kernetemperaturen nede. Da overopnedning er en begrænsende faktor selv, når man løber under kølige forhold (fx omkring 10 grader), vil det også forbedrer præstationen.

Reducerer mængden af mælkesyre i blodet, hvilket gør at du kan presse på i længere tid uden at musklerne syre til.

Hvordan træner du i varmen.

Planlæg din træning, så den ligger på det varmeste tidspunkt af dagen. I så fald skal du ikke træne alt for hårdt, da du simpelthen ikke får nok ud af den hårde træning, hvis det er for varmt. Løb i stedet en rolig tur eller en stribe korte intervaller af 30-60 sekunders varighed, så kroppen ikke overopheder. Husk at drikke rigeligt bagefter.

Passiv varmetræning. Efter en hård træning, går du i sauna eller et varmt badekar. Sid og kog i 20-30 minutter. Husk at drikke rigeligt bagefter.

Træn på denne måde 2 gange om ugen i mindst 6 uger.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: