Den rolige løbetur giver et mentalt frirum, hvor tankerne kan tage med på langfart. Det oplever du ikke, hvis du bare tonser afsted.

Derfor skal du løbe langsomt

Skal du have noget ud af løbeturen, skal du løbe stærkt. Det er der i hvert fald mange der tror, men faktisk er den langsomme løbetur en helt essentiel del af den kloge løbetræning. Den langsomme løbetur gavner dig både fysisk og mentalt. Her er 5 grunde til at du skal løbe langsomt.

15. august 2017 af Lasse Lyhne

Undgå skader

80 pct af alle nye løbere bliver skadede i løbet af det første år de løber. Vil du undgå at blive en del af den statistik, så er rolige løbeture helt afgørende. Belastningen på kroppen stiger, når farten stiger, så vil du skåne led, sener og muskler, så løb langsomt.

Du bliver mere udholdende

Lange, langsomme løbeture øger mængden af små blodkar i dine muskler. Det betyder, at du bliver bedre til at optage ilt og dermed kan klø på i længere tid.

Din fedtforbrænding forbedres

Når du løber hurtigt forbrænder du primært sukker, når du løber langsomt forbrænder du også fedt. Det er helt afgørende i forhold til kunne holde et højt tempo over lang tid.

Du bliver mentalt udholdende

Du bliver vant til de lange, langsomme ture, hvor du er i gang i lang tid. Ofte er det hovedet og ikke kroppen, der er begrænsningen, hvis du vil løbe længere. Det rolige tempo betyder, at der er fysisk overskud og at du derfor kan fokusere på den mentale del.

Du restituerer hurtigere

Når du løber langsomt sender du blod rundt i systemet, dine led bliver smurt og dine muskler varmet op. Det sætter fut under kroppens restitutionsprocesser, og en langsom løbetur gør derfor at du kommer dig hurtigere ovenpå et hårdt træningspas, end hvis du tilbragte dagen på sofaen.

Hvad er langsomt?

Det afhænger jo helt af dit udgangspunkt. Men som tommelfingerregel er det langsomme tempo, et tempo, hvor du kan snakke ubesværet. Løber du efter puls, skal tempoet være ml. 65 og 80 pct. af din maks. puls. Det kan godt betyde, at du skal løbe meget langsommere, end du er vant til og at du måske bliver nødt til at veksle mellem gang og løb for at holde intensiteten nede. Løber du fx 5 km på 25 minutter vil dit langsomme tempo være 6.30-7 min pr. km.

Skal jeg kun løbe langsomt?

Nej. Løb gerne hurtigt to gange om ugen i form af intervaller (fx 4x3 minutter med 2 minutters pause) og en tempotur (fx 15-20 min, så hurtigt som muligt). Derudover bør al din træning være langsom, ligesom du bør varme op i 10-15 minutter i langsomt tempo før dine hurtige ture. Løber du 2 timer om ugen skal 75 procent af din træning være langsom. 

Når du løber langsomt, har du vanskeligere ved at holde varmen. Få 3 numre af Aktiv Træning og en lækker løbetrøje  fra Craft eller Kari Traa til kun 99.95. 


Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: