Mand løber på øde landevej, bagfra, smuk himmel, vinter, MÅ GERNE BRUGES
Runner's high Løbeturen ud i det blå kan udløse det såkaldte runner’s high – en kemisk reaktion i hjernen, hvor der frigives lykkehormoner. Det giver en følelse af opstemthed og lykke. Det er de samme hormoner, der udløses, når vi fx er forelskede. © Istock

Derfor skal du løbe langt

Den lange tur giver dig mere udholdenhed og optimerer din forbrænding.

Udholdenhed Langturene giver masser af rå udholdenhed. Udholdenheden er sammen med konditionen og løbeøkonomien de 3 parametre, der afgør, hvor hurtigt du kan løbe en given distance.

Mens løbeøkonomien er udtryk for, hvor energieffektivt du løber, og konditionen betegner, hvor meget ilt kroppen kan optage, altså hvor stor motor du har, siger udholdenheden noget om, hvor godt dine muskler udnytter den ilt, de får.

Har du en super kondition, men en dårlig udholdenhed, vil du være i stand til at levere en masse ilt til musklerne, men musklerne vil hurtigere blive trætte og miste evnen til at udnytte ilten.

En god udholdenhed er vigtig på distancer helt ned til 800 m. En 800-m-løber med en god udholdenhed er i stand til at løbe de første 500-600 meter ret ubesværet, inden sprintet skal sættes ind.

Forbedret fedtforbrænding Ud over at styrke dine musklers udholdenhed forbedrer langturene også dine cellers fedtforbrændingsevne. Kroppens måde at forsyne musklerne med energi på ændrer sig markant fra langturens første skridt til det sidste.

I starten af langturen forsynes musklerne med energi fra kroppens energilagre i form af sukkerstoffet glykogen. Gradvist skifter forbrændingen fra sukker til fedt. Fedt er en mindre effektiv energikilde, og som fedtforbrændingen tager over fra glykogenforbrændingen, vil mange gå kold. Det er det, der sker, når man møder muren.

Langturene træner cellernes evne til at forbrænde fedt, så denne forbrænding bliver mere effektiv. Dermed reduceres risikoen for, at du må hive i bremsen, når du løber halvmaraton og maraton.

Mindsket skadesrisiko De kilometerrige ture gør kroppen sejere. Det langvarige arbejde i løbeskoene betyder, at sener, muskler og knogler gradvist bliver stærkere og mere holdbare. Det gør, at risikoen for overbelastningsskader i knæ, læg, hofte og fødder falder. På den måde kan du træne mere kontinuerligt, samtidig med at du kan skrue op for den mere intensive træning uden at frygte for skader.

Du kan selvfølgelig godt blive skadet af at løbe langt, men skaden vil ofte bygge sig langsomt op og derfor være nem at tage i opløbet.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: