Udendørsløb
Udendørsløb

Drop løbebåndet og smut i skoven i stedet, så er der større sandsynlighed for, at du vil holde træningen ved lige. 

© iStockphoto

Drop løbebåndet og bliv en bedre løber

Der er mange fordele ved at lade løbebåndet stå og smutte en tur ud i det fri i stedet.

22. august 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

Synes du, at træning på løbebånd er noget af det kedeligste, der findes, så er der en meget simpel løsning lige ved hånden: smut udenfor i stedet.

Bytter du din løbebåndstræning ud med udendørstræning vil du nyde det mere, viser ny forskning fra Brasilien.

I forsøget skulle 38 overvægtige kvinder gennemføre to test: gå 30 min. på et løbebånd og gå 30 min. udenfor. Begge pas blev gennemført med en selvvalgt hastighed.

Bedre humør og øget motivation

Fysisk var resultatet af de to træningspas ens, men når forsøgspersonerne gik udenfor rapporterede de et bedre humør, og selv om de gik hurtigere og længere udenfor, så følte de det ikke nær så anstrengende som turen på løbebåndet. De havde også en højere motivation for at gentage udendørstræningen frem for løbebåndstræningen.

Nu var forsøget ganske vist med overvægtige kvinder, og det er derfor ikke sikkert, at resultatet vil være det samme for normalvægtige, der løber.

Men uanset vægt og tempo, så peger flere andre studier på en bred vifte af sundhedsfordele ved at træne udendørs – særligt i naturen.

Andre gode grunde til træne udenfor:

  • Varieret belastning af leddene mindsker risikoen for overbelastningsskader
  • Let øget forbrænding pga. vindmodstand og terrænforskelle
  • Styrket teknik, når du skal korrigere for forhindringer i terræn og underlag.

Skal du løbetræne udendørs i efteråret, så er en god windbreaker et absolut must. Få en lækker letvægtsløbejakke fra Craft + 3 numre af Aktiv Træning for kun 99,50 kr. Se meget mere lige HER.

Kilder: Journal of Sport & Exercise Psychology og Men’s Health

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: