Få succes med dit løbe-nytårsforsæt

Nyt år, nye mål. Hvad har du af ambitioner for det nye år? Vi har samlet 12 typiske løbeforsætter og viser dig, hvordan du når dine mål.

11. december 2013 af Peter Bollerup Andersen

Champagnen er dårligt nok drukket – optimismen er stor. For nu starter det nye år, og så er det tid til at tænke på din egen lille løbekarriere. For hvordan vil du gerne udvikle dig i det nye år, så du virkelig flytter dig som løber?

Vi gør det nemt for dig og har samlet en lang stribe nytårsløbeforsætter.

Løbe-nytårsforsæt: Jeg vil gerne tabe mig

Sådan gør du:

  • Hvis ikke du løber mere end en time ad gangen, har du ikke brug for energi undervejs. Hvis du vil tabe dig, kan du med fordel også droppe restitutionsmåltidet efter træning eller holde det ganske kalorielet.

  • Løbere skal have brændstof før træningen, men undgå det næringsfattige hvide brød, og spis i stedet fuldkorn, grønsager eller grovere produkter. Spiser du mange fibre, skal de dog indtages i god tid, så de kan nå at fordøjes.

  • Selvom løb er en ret effektiv idrætsform, så er det primært ved omlægning af kost, at de store vægttab indtræffer. Løb er dog en fremragende hjælp og får forbrændingen i vejret, også efter træning.

  • Drik vand! Både før træning, om muligt under træning og i særdeleshed efter træning. Det slukker tørsten og koster ingen kalorier.

  • Find motivation i din vægt. Hvert kilo, du smider, gør dig 2-3 sekunder hurtigere pr. km. Vægttab er en af de mest effektive veje til hurtigere tider.

Tjek her, hvor hurtig du bliver af at tabe dig

Løbe-nytårsforsæt: Jeg vil have mere glæde ind i mit løb

Beløn dig selv, pimp dine løbeture, og udvid din komfortzone. Der er mange måder at bevare glæden ved løb på.

Sådan gør du:

  • Kend dine begrænsninger. Hvis du hader at løbe på landevej, så løb alle ture i skoven, i parken eller på natursti.

  • Opgradér din løbegarderobe, og sørg for aldrig at gå ned på gear. Køb trailsko til skoven og racersko til intervalløb, og køb en lækker softshelljakke til vintertræningen. Der er ikke noget som nyt udstyr, der kan stive moralen af.

  • Sæt dig hele tiden nye mål og ikke nødvendigvis kun at løbe hurtigere. Meld dig til en masse forskellige løb i både ind- og udland, hvor du både udfordres på distance og teknik.

Log ind som abonnent og få de sidste 10 nytårsløbeforsætter

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: