© Jacob Helbig

6 ting du skal vide om halvmaraton

Skal du løbe halvmaraton? Her er svar på nogle af de mest stillede halvmarathon-spørgsmål, inden startskuddet lyder.

2. april 2014 af Martin Kreutzer og Lasse Lyhne

Skal du løbe dit første halvmarathon, dukker der en masse spørgsmål op til, hvordan du bedst gennemfører løbet. Vi har samlet 6 af de mest stillede halvmarathon-spørgsmål.

1. Hvor meget skal jeg drikke undervejs? Et bæger energi-drik ca. hver 20 minut er optimalt. Tjek at din mave kan tåle den uddelte energidrik.

2. Hvordan drikker jeg i væskedepoterne? Stop op, tag et glas og drik. Det tager ikke mange sekunder – og du undgår at spilde.

3. Hvor meget tøj skal jeg have på? Ikke meget. Mange har for meget tøj på. Er det over 15 grader vil shorts og T-shirt være nok for de fleste.

4. Hvordan skal jeg spise op til løbet? Lad være at eksperimentere. Spiser du nogenlunde sundt, er det fint. Aftenen før kan du spise et relativ let fordøjeligt måltid, fx kylling og pasta. Om mogenen spiser du igen relativt let fordøjeligt, fx havregrød eller lyst brød med marmelade. Drik vand/juice/saft – og kaffe, hvis du er kaffedrikker.

5. Hvor hårdt skal jeg lægge ud? Læg roligt ud. Halvamaraton begynder først efter 15 km siger man, så spar på kræfterne. Kender du din 10 km-tid, så gang den med to og læg 10-12 minutter til. Så har du et godt bud på dit halvmaratontempo.

PRØV OGSÅ: Beregn halvmarathon-tider ud fra din 5 km tid

6. Min T-shirt slider mine brystvorter. Hvad gør jeg? Et ubehageligt problem mange kender. Det bedste bud er en tætsiddende t-shirt i blødt kunststof og/eller sæt plaster på brystvorterne.

Kom i form til halvmarathon på 12 uger

Log ind og hent komplet program til halvmarahton, samt alle de tips og træningsråd, der får dig i halvmarathon-form på 12 uger.

LÆS OGSÅ: Halvmarathon FAQ - sådan forbereder du dig til et halvmarathon

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: