Halvmarathon
Halvmarathon

Der er mange sekunder at hente på at placere dig rigtigt i feltet allerede før startskuddet lyder. 

© iStockphoto

Halvmarathon: 6 tips til at skære de sidste minutter af din tid

Træningen er klaret og løbet venter lige om hjørnet. Her er de sidste fif, der kan spare dig for sekunder og måske endda minutter på din halvmarathon.

5. september 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

1. Drop væskebæltet

Er der væskedepoter under løbet, så lad dit væskebælte blive hjemme. Den ekstra vægt vil uden tvivl koste på din sluttid.

2. Få timet toiletbesøget

Når du ikke på toilettet inden starten, slæber du dødvægt med på hele turen, og du risikerer at skulle afbryde løbet med et midtvejs-pitstop på toilettet. Sørg for at time dit toiletbesøg, så det er klaret i god tid før starten går.

3. Stå rigtigt i feltet

Hvis du regner med at kunne gennemføre på ca. 1 time og 40 min., så lad være med at stille dig for langt tilbage i feltet. Du vil miste dyrebar tid og kræfter på at zig-zagge dig frem.

4. Tag mindre tøj på

Har du for meget tøj på, bliver du både tungere og risikerer at koge af varme undervejs. Begge dele koster på tiden. En tommelfingerregel lyder: klæd dig på, som om det var 10 grader varmere end det reelt er.

5. Læg langsomt ud

Har du masser af overskud efter 15 km, så kan du altid sætte hastigheden op, men er du omvendt helt drænet pga. for hårdt udlæg, så er der intet at gøre, og resten af løbet vil blive ulideligt hårdt. Stræb efter at løbe første halvdel af løbet langsommere end anden.

6. Skær svingene og søg læ

Er der åbne stykker med blæst, så placer dig bag ved en (større) løber, så du sparer på kræfterne. Der er også mange sekunder at hente på 21,1 km ved at skære alle sving i den kortest mulige bane. Vil du se, hvordan det med hjørnerne skal gøres, så tjek denne video fra NYC Marathon 1983, som blev vundet af Rod Dixon med blot 8 sek.

Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: