© Colourbox

Spise før løbet

FAQ: Hvordan skal jeg spise før løbet?

Spiser du til dagligt nogenlunde sundt, spiser du blot, som du plejer. Der er ingen grund til at gøre det helt store ud af den mad, som du indtager dagen inden, udover at du med fordel kan snuppe lidt ekstra ris, pasta eller kartofler til aftensmaden, så du får fyldt kroppens kulhydratdepoter godt op. Herudover gælder det om at styre udenom stærkt krydrede retter eller anden mad, som potentielt kan give maveproblemer.

Løbet går i gang kl. 11.00, hvornår skal jeg spise morgenmad og hvad skal jeg spise?

Det er en rigtig god idé at få et kulhydratrigt måltid fra morgenstunden. Det kan fx være brød med pålæg, en skål havregryn, yoghurt med mysli eller andre traditionelle morgenmåltider. Sørg for at vælge madvarer, som du ved, at kroppen har det fint med. Ideelt set tester du måltidets sammensætning og placering på dine lange træningsture, så du er 100% sikker på, at maden ikke kommer til at genere.

Har du ikke fået afprøvet, hvad kroppen trives med, så vælg en konservativ tilgang til sagerne ved at spise et morgenmåltid du ved du kan tåle 4 timer før start. Bland derefter en halv liter energidrik og drik af den de sidste timer frem til start. Uanset hvad du vælger at spise, så sørg for at afslutte måltidet i god tid inden løbet. De fleste har det bedst med at afslutte måltidet omkring tre timer inden startskuddet lyder. Det giver tid til at fordøje maden. Hvil dig evt. efter morgenmåltidet, så du er helt udsovet op til løbet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: