Hjælp, jeg får diarré af at løbe!

Efter cirka 20-30 minutters løb får jeg ofte mavekneb og tynd mave - og så gælder det om at finde nærmeste toilet i en fart. Hvad skyldes det?

Dårlig mave er et udbredt fænomen blandt løbere. De mange rystebevægelser, som maveindholdet udsættes for, spiller tilsyneladende en afgørende rolle - problemet kendes nemlig ikke i samme omfang hos fx cykelryttere og roere.

Der er ikke forsket nævneværdigt i 'sportsdiarré', men en af årsagerne er sandsynligvis, at du har ufordøjet mad liggende i mavesækken og tarmsystemet, og når det har skvulpet rundt tilpas længe, går det galt.

Hvis du drikker meget umiddelbart før træningsstart, kan det også være en årsag, fordi løb nedsætter transporten af væske fra mavetarm- regionen til blodbanerne, så du har en masse væske til at ligge og skvulpe rundt.

Enkelte fødevarer skal også indtages med forsigtighed på dage med løbetræning, fordi mave tarm-systemet er ekstra lang tid om at nedbryde det, eller fordi fødevaren har en uheldig påvirkning.

Vær opmærksom på
Fødevarer Problem Løsning
Kaffe Øger mængden af mavesyre Drik senest 3 timer før træning
Mælk Hvis du er laktoseintolerant Drik senest 4 timer før træning
Røget mad Er svært at fordøje Spis senest 6 timer før træning
Fed mad Er svært at fordøje Spis senest 5 timer før træning
Fiberrig mad Tager lang tid at nedbryde Spis senest 3 timer før træning
Stærke krydderier Virker lettere afførende Spis senest 4 timer før træning
Sukkerfrit slik Virker lettere afførende Spis senest to timer før træning

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: