© Istock

Hvad er fordelen ved fartleg?

Jeg er begyndt at træne efter et løbeprogram, hvor jeg bl.a. skal lave fartleg. Hvad får jeg ud af at træne sådan?

Fartleg går ud på at veksle tempoet på løbeturen, så man skifter mellem hurtige og langsomme perioder. De hurtige kan være helt korte sprinter mellem lyskryds, hurtigst muligt op til bakketoppen og lidt længere tempostykker på 3-6 minutter, hvor man ligger lige på syregrænsen.

De mange forskellige tempoelementer gør fartleg ekstremt alsidig og effektiv. Samtidig foretrækker mange løbere fartleg frem for traditionel intervaltræning, fordi det er styret af omgivelserne og humøret – ikke af GPS-uret.

Fartleg for nybegyndere - klik her og få et program!

Derfor er fartleg godt:

  • Effektivt: Under et godt fartlegspas får du både trænet udholdenhed, kondition og teknik.
  • Skånsomt: Du kommer ikke helt op i det røde felt, hvor skaderisikoen er højest. Modsat intervaltræning har du ikke stillestående pauser, men jogger stille og roligt mellem de intensive dele af løbeturen.
  • Intuitivt: Landskabet og dine indfald undervejs bestemmer, hvordan du skal løbe. Du skal ikke planlægge noget på forhånd.
  • Sjovt: Fartleg er styret af humør og virker derfor ikke så skræmmende som intervaltræning. Det er også perfekt, når I løber flere sammen, så I kan skiftes til at bestemme rute og tempo.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: