© Colourbox

Hvad skal mit målsætningstempo være?

Jeg træner i øjeblikket til en marathon og er lidt i tvivl om, hvad mit målsætningstempo skal være. Kan i hjælpe med det?

Målsætningstempo, altså det tempo, som du ønsker at løbe hver kilometer i, afhænger af ønskedistancen og din nuværende form.

Løber man, som dig, i øjeblikket 10 km og drømmer om en god maratontid, kan man teste formen på 10-km-distancen og gange tiden med 4,5 – så får man et realistisk bud på, hvor hurtigt man kan løbe et maraton, hvis man træner fornuftigt.

Brug dette kilometertempo, når du vil løbetræne i dit målsætningstempo. Men husk også, at din form gradvist forbedres på grund af din ihærdige træningsindsats, så snup en ny 10-km-test hver 4.-5. uge, og brug resultatet til at justere dit målsætningstempo.

Er du lige gået i gang med at løbetræne, kan du regne med at blive 30-45 sekunder hurtigere pr. km hen over de næste 4-6 måneder.

Og husker du at løbe intervaller en gang om ugen, kan du øge din fart med cirka 5 procent yderligere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: