© Jakob Helbig

Hvilken temperatur er bedst til løb?

Spiller temperaturen egentlig nogen rolle, hvis jeg gerne vil sætte nye løberekorder, eller er det ligegyldigt for min tid?

Der er stor forskel på, hvordan forskellige temperaturer påvirker ens løb. En amerikansk undersøgelse viste for nogle år siden, at de hurtigste tider bliver løbet ved temperaturer mellem 10 og 15 grader.

I undersøgelsen analyserede man årtiers løbsdata fra syv kendte maratonløb i USA, og her faldt farten, i takt med at temperaturen steg. Eliteløberne løb op til 6,8 procent langsommere, når temperaturen var mellem 20 og 25 grader, mens motionisterne brugte op mod 8 procent mere tid end ved den optimale temperatur.

SÅDAN PÅVIRKER DEN PÅGÆLDENDE TEMPERATUR DIN TID

  • 25-35 grader: Du kan ikke slippe af med varmen, og kernetemperaturen stiger. En række nerveceller i hjernen påvirkes, og signalet til musklerne svækkes. Benene føles tunge.

  • 15-25 grader: En smule blod går fra musklerne til huden for at afkøle.

  • 10-15 grader: Den optimale løbetemperatur.

  • 5-10 grader: Dine hænder, fødder og dit hoved køles ned, og derfor skal du bruge energi på at holde varmen i kroppen.

  • Under 5 grader: Luften bliver tættere ved denne temperatur, og du skal simpelthen bruge mere energi på at bryde den. Derudover køles den overfladiske del af musklerne, og derfor kan de ikke præstere optimalt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: