© Istock

Hvor sidder kroppens egen støddæmpning?

Kroppen skal jo tage en masse stød, når vi løber. Men hvor sidder støddæmpningen egentlig?

Hælen er den primære støddæmper, takket være den lille fedtpude, der sidder bagerst på hælen. Den tager sig af ca. 30 pct. af al støddæmpning i kroppen. Fedtpuden er kun ca. 18 mm tyk, så den er på hårdt arbejde, når vi bevæger os.

Resten af foden hjælper også til. Det skyldes den bueformede konstruktion og de mange små knogler i foden, der alle bevæger sig en smule. Det fungerer som en fjeder, der dæmper stødet, når foden lander på jorden.

Foden er dog kun en del af kroppens avancerede støddæmpningsapparat. Adskillige mekanismer hele vejen op gennem kroppen er på arbejde, hver gang du tager et skridt. Knæ, hofte, bækken og rygsøjle tager alle deres del af slæbet.

Havde det ikke været for støddæmpningen, ville vi få hjernerystelse bare af at træde ud af sengen om morgenen. Og når vi løber, er behovet endnu større. Under løb rammer du underlaget med 2-3 gange din kropsvægt for hvert skridt. For en mand på 80 kilo bliver det cirka 200 kilo pr. skridt, og på en 10-km-løbetur giver det en samlet belastning på cirka 1.600 tons.

Her sidder kroppens støddæmpning:

  • Rygsøjlen er som en stram fjeder og absorberer stød.

  • Bækkenet laver en fjedrende bevægelse.

  • Musklerne i bl.a. hoften dæmper kraften, der rammer dine led.

  • Knæet tager også en del af stødet.

  • Hælen er kroppens primære støddæmper.

  • Fodens buede konstruktion dæmper stødet.

  • Ankelleddene fungerer som små fjedre.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: