Hvordan bliver jeg en hurtigere løber?

Jeg skal løbe Eremitageløbet og vil gerne slå min egen tid fra sidste år. Hvordan skal jeg træne?

30. august 2010 af Jannik Petersen

Løb handler om at prioritere, så du træner det, som du gerne vil være god til. Eremitageløbets 13,3 km foregår på en ret kuperet rute – få derfor løbet nogle lange ture i bakket terræn.

Find også dit målsætningstempo – altså det tempo, som du kan holde fra start til slut, og som giver dig en bedre tid end sidste år. Gennemførte du fx Eremitagen på 1 time og 13 minutter sidste år, svarer det til, at du løb hver km på 5 minutter og 29 sekunder. For at kappe fx 2 minutter af din tid skal du i år løbe hver km på 5 minutter og 20 sekunder.

Rent praktisk foregår det ved, at du undervejs på dine lange træningsture lægger en 4-minutters-sekvens ind, hvor du løber i dit målsætningstempo. Fald herefter ned, og løb i dit vante tempo. Gentag det fx 3 gange under din første træningstur, og øg så gradvis antallet af 4-minutters- sekvenser. Hver uge kan du lægge 1-2 sekvenser i dit målsætningstempo oveni, så du i løbet af 6-7 uger kommer til at løbe næsten hele din lange træningstur i dit målsætningstempo.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: