Hvordan skal jeg varme op før løb?

Jeg plejer at lægge ud i et roligt tempo på en løbetur. Hvornår bør jeg varme mere struktureret op og hvordan?

14. november 2017

Du øger din evne til at præstere og forebygger skader, hvis du varmer kroppen ordentligt op før fx højintensivt løb. Nedenfor kan du se 2 gode øvelser.

Dine muskler bliver varmet op i overfladen og i dybden, og dine nervebaner forberedes til de bevægelser, du senere skal lave. Efter grundig opvarmning kan dine muskler være helt op til 10 procent længere, end når du hviler, og derfor nedsætter du risikoen for muskel- og seneskader, når du senere begynder træning eller konkurrence.

Din præstation forbedres også, fordi du øger blodcirkulationen, så du med det samme kan få tilført en stor mængde ilt og energi til musklerne, hvilket sker via blodbanen. Varmer du op, skal du ikke bruge tid på at få gang i blodcirkulationen, mens det går løs.

2 gode opvarmningsøvelser før intensivt løb

Skal du blot ud på en rolig løbetur, er det nok at lægge ud i roligt tempo. Men skal du fx i gang med interval- eller bakketræning, bør du varme grundigt op.

  • Lav møllesving med armene, ved at du stående svinger armene i store cirkelbevægelser (både fremad og bagud).

  • På et jævnt og blødt underlag på ca. 30 meter udfører du høje knæløft og svinger overdrevent med armene på samme tid. Husk at holde ryggen ret og kroppen let foroverbøjet. Efter 30 meter går du tilbage til startstedet. Lav øvelsen 2-5 gange efter behov og med gradvist stigende tempo.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: