Hvorfor kan jeg aldrig ramme mit målsætningstempo?

Når jeg løbetræner ligger jeg altid over eller under mit målsætningstempo, selvom jeg er meget opmærksom på mit GPS-ur. Hvad kan jeg gøre for at ramme mit målsætningstempo?

Du skriver, at du hele tiden ligger lige over eller under det såkaldte målsætningstempo, når du er ude at løbe – men at du ikke kan ramme dit drømmetempo, som skal sikre dig en ny personlig rekord.

Det tyder på, at dit problem blot ligger i, at du alt for tit kigger ned på dit GPS-ur for at tjekke farten. Her og nu-tempoet kan godt svinge en hel del, afhængigt af om du løber op ad bakke, nedad, om der er med- eller modvind, og om underlaget tillader fuld fart eller ej. Og det siger ikke så meget om, hvordan du løber i forhold til dit målsætningstempo.

Nøjes med at tjekke dit tempo efter en halv til en hel kilometers løb – dit ur kan nok give et lille bip for hver kilometer eller indstilles til at sige en lyd med fx 4 minutters mellemrum. På den måde får du en mere kvalificeret vurdering af dit tempo.

Du kan øve målsætningstempo på atletikbane

Du kan også med fordel inddrage en atletikbane i din træning, hvis du bor i nærheden af et stadion. 400 meter uden røde lys at stoppe for, trafik og bakker gør det nemmere at ramme det ønskede tempo. Du skal ikke henlægge al din træning til atletikbanen fra nu af. Nøjes med at bruge 400-meterbanen et par gange, indtil du får en fornemmelse af, hvordan det skal føles i ben og lunger at løbe i dit målsætningstempo.

Husk også at løbe korte intervaller, der er væsentlig hurtigere end dit målsætningstempo. Det forbedrer din kondition og giver dig overskud til at kunne løbe længere distancer i høj fart.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: