Åh! Benene føles blytunge, lungerne brænder, og målstregen virker umulig at nå. Du har mødt muren.

Hvorfor møder man muren?

Hvad er det egentlig, der sker i kroppen, når man møder muren i et maratonløb?

28. juni 2013 af Jannik Petersen

Maratonløb har gjort ‘muren’ til et kendt fænomen. Men du kan møde muren i mange andre sportsgrene – typisk hvis du anstrenger dig hårdt i cirka 2 timer.

Efter et par timers hård træning har kroppen nemlig opbrugt sine kulhydratdepoter (sukkerstof) og må i stedet hente brændstoffet i dine fedtdepoter.

At bruge fedt som brændstof er meget mere anstrengende for kroppen, fordi processen kræver mere ilt end glykogenforbrænding – og dine muskler skriger i forvejen på mere ilt, når du løber, cykler eller på anden måde presser kroppen. Derfor møder du muren.

Nogle sætter farten ned, og nogle stopper op, mens andre fortsætter ufortrødent. Intelligent træning kan ruste dig til mødet med muren.

Sådan undgår du, at muren stopper dig

Træn flittigt: Træning øger kroppens evne til at oplagre kulhydrat og forbedrer din evne til at forbrænde fedt uden at blive helt så træt af processen.

Lange ture: Noget af din træning skal bestå af lange ture, hvor du mærker, hvordan kroppen reagerer på, at dine sukkerdepoter tømmes.

Drik undervejs: Træn jævnligt i at indtage energidrik, hvis du skal deltage i et mere end 2 timer langt løb. Det tager tid at finde et fornuftigt blandingsforhold, som din mave kan tåle.

Jævnt tempo: Du forbruger færre kulhydrater ved at holde en stabil fart og dermed en stabil forbrænding.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: