© Colourbox

Jeg taber mig ved at løbe langsomt ... og andet sludder

Jeg taber mig ved at løbe langsomt. Jeg er for tyk til at løbe. Det er vigtigt at strække ud. Vi har trawlet gennem al sludderet i løbemiljøet, fundet de mest udbredte myter og aflivet dem.

6. maj 2014 af Bjarke Kobberø
Myte 1: Man skal løbe langt og langsomt for at tabe fedt
Baggrund:

Baseret på en forestilling om, at roligt løb forbrænder fedt, og at der findes en særlig fedtforbrændingszone, man skal løbe i for at tabe sig.

Udbredelse:

I motionskredse og fitness-centre vil man ofte støde på denne anbefaling, når målet er vægttab.

Aflivningen:

Energiforbrug og intensitet hænger sammen. Jo hårdere du træner, jo mere energi bruger du. Desuden er den såkaldte efterforbrænding – dvs. dit energiforbrug efter træning – langt højere ved højintens træning. Endelig har højintens træning en række andre sundhedseffekter, fx en bedre insulinfølsomhed, der sænker risikoen for sukkersyge. Pga. skadesrisiko og motivation bør du dog ikke træne højintenst mere end to gange om ugen.

Myte 2: Smerte skal løbes væk
Baggrund:

En gammel macho-myte, der bygger på en forestilling om, at smerte er udtryk for svaghed og slaphed og bare skal trænes væk.

Udbredelse:

I de mest afstumpede og gammeldags træningsmiljøer.

Aflivningen:

Smerte på løbeturen kan skyldes mange ting, men bunder for det meste i, at der trænes forkert, for meget eller for hårdt. Mærker du smerte det samme sted under et par løbeture, skal du reducere træningsmængden og se, om smerten går væk. Gør den ikke det, bør du opsøge en relevant fagperson, så du kan finde ud af, hvad der er galt, og iværksætte den rigtige behandling.

Læs om de andre løbemyter

Klik herunder og se alle 11 udbredte, men skrupforkerte løbemyter:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: