© Jakob Helbig

Kan jeg blive forfodsløber?

Hvor let er det at omskole sig selv fra hællander til forfodsløber? Hvordan gør man?

Lander du tungt på hælen, vil du før eller siden få en overbelastningsskade, mener tilhængerne af forfodsløb.

Har du lyst til at prøve at løbe i natural running-bølgens minimalistiske løbesko, dur det heller ikke at lande tungt på hælen – det giver med sikkerhed skader, fordi skoens hælparti ikke er affjedret som på en klassisk løbesko. Du skal i stedet længere frem på foden. Men at omskole sig til forfodsløb er langtfra nogen let sag. Det kræver mange timers flittig tekniktræning og villighed til at nytænke sin måde at løbe på.

Vil du gå grundigt til værks, afvikler mange løbetrænere weekendkurser i chi running eller pose running, som begge er ‘skoler’ inden for forfodsløb.

Et kursus kan varmt anbefales, men du kan godt starte med hjemmetræning og langsomt vænne dig til at løbe længere fremme på foden.

Se øvelsen ‘100 up’ her

Sådan gør du

Tag kortere skridt. Lange skridt får dig til at lande på hælen.

Læn dig en smule frem , og sørg for, at foden sættes i jorden inde under kroppen, når du lander.

Forsøg at lande længere fremme på foden.

Lav øvelsen ‘100 up’ før hver løbetur. Her øver du dig i at placere foden under kroppen, når du lander.

Se øvelsen her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: