Gør sådan ved akut krampe: Stræk musklen ud, og massér den let. Drik en halv liter væske med mineraler og salte. Læg roligt ud, når krampen er væk. © Istock

Kan jeg undgå at få krampe?

Jeg får indimellem krampe i min ene lægmuskel under eller efter løbeture. Kan jeg gøre noget for at nedsætte risikoen?

De fleste kender den smertefulde fornemmelse af en muskel, der låser i balle, læg eller baglår. Det kan opstå under og efter træningsturen eller endnu værre – på et afgørende tidspunkt i en konkurrence, hvor musklerne er belastet til det yderste. Det er meget individuelt, hvor disponeret man er for at få kramper, og forskerne kender ikke de præcise årsager. Men der findes heldigvis nogle ting, du kan gøre for at forebygge og behandle krampe.

Sådan undgår du kramper

3 VÅBEN MOD KRAMPER

  • Væske: Sørg for at få nok væske, og væn dig fx til at drikke et stort glas vand til hvert hovedmåltid. Supplér med en halv liter væske den sidste time før træningen.
  • Udstrækning: Stræk ud før din træning. Får du oftest krampe i læggen eller baglåret, så tilpas udstrækningen til det. Hold strækket 15-20 sekunder, og gentag tre gange.
  • Næringsstoffer: Tank op med mineralerne magnesium (fra bl.a. fuldkorn, kød, fisk, bananer og nødder) og kalcium (fra bl.a. mælk, yoghurt, ost og grønne bladgrønsager).

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: