© Jakob Helbig

Løb

TræningsindholdDu snører løbeskoene, og så kan du ellers drøne af sted. Du kan løbe stort set alle steder – hvad enten du foretrækker gader, stræder og grusstier eller snarere er til parken, skoven eller løb ved stranden. Du styrer 100 procent selv hele showet. TræningsudbytteLøb er guf for dit kredsløb. Det vil sige, at du forbedrer din kondition markant. Bare det, at du kommer i gang med regelmæssigt at løbe nogle ture, vil få din puls i vejret og sikre dig en kontant kredsløbsgevinst. Begynderfaktor

31. marts 2011

Træningsindhold

Du snører løbeskoene, og så kan du ellers drøne af sted. Du kan løbe stort set alle steder – hvad enten du foretrækker gader, stræder og grusstier eller snarere er til parken, skoven eller løb ved stranden. Du styrer 100 procent selv hele showet.

Træningsudbytte

Løb er guf for dit kredsløb. Det vil sige, at du forbedrer din kondition markant. Bare det, at du kommer i gang med regelmæssigt at løbe nogle ture, vil få din puls i vejret og sikre dig en kontant kredsløbsgevinst.

Begynderfaktor

Løb er noget af det nemmeste og mest praktiske, du kan kaste dig over. Det kræver ikke andet end et par fornuftige løbesko og lidt tøj. Med tiden kan du udvikle dit løb på rigtig mange måde – helt styret af din interesse og dine evner.

Motivation

I begyndelsen vil du være motiveret af at komme i gang med et mere aktivt liv. Med tiden kan løbet måske blive lidt ensformigt, men så er det, du fx kan variere dine ruter og/eller lægge nogle intervaller ind. Det vil også booste formen yderligere.

Socialfaktor

Løb kan du kombinere med venner, kolleger, børn eller en klub. Eller du kan løbe for dig selv. Du kan få begge dele. Din løbemakker behøver heller ikke at være på dit niveau. Der er et utal af løbeøvelser, som fint duer på forskellige niveauer.

Klassiske faldgruber

Overbelastningsskader er den store fare for de fleste nybegyndere. Hvert skridt på hårdt underlag belaster din krop i landingen, så træn dig roligt og fornuftigt op til at kunne klare belastningerne, så du undgår overbelastningsskader.

Kom godt i gang

Glem dyre løbetrøjer, tights og en masse lir i opstarten. Fokusér på dine løbesko. Få lavet en løbestilsanalyse af dine fødder. Så ved du, hvilken type løbesko der matcher din løbestil og passer til netop dig. Og ikke bare ser godt ud.

Det koster det

Løb vil ikke belaste din økonomi specielt meget. Har du skoene, så behøver du ikke nødvendigvis at have udgifter. Du kan ønske dig løbetøj til jul eller fødselsdag, og ellers er det bare i gang.

Sæsonbestemt

Det kan ikke være meget nemmere. Du kan stort set løbe udendørs året rundt, hvis du har påklædning til det. Og på alle tider af døgnet. Skulle det blive for koldt og surt, kan du løbe videre indendørs på et løbebånd.

Tidsforbrug

Du behøver ikke at bruge tid på transport. Du kan tage træningstøj på og begynde, så snart du er ude af døren. Din effektive træningstid slutter foran din hoveddør igen, når du er hjemme.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: