Stærke knogler
Stærke knogler

Vægtbærende motion, som fx løb, giver effektiv styrkelse af knoglerne.

© iStockphoto

Løb 1 minut om dagen og få stærkere knogler

Der skal overraskende lidt træning til at styrke skelettet markant, viser ny forskning.

15. august 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

Allerede fra 30-35-års alderen begynder den naturlige svækkelse af knoglerne, hvilket på lang sigt kan føre til knogleskørhed og knoglebrud.

Så der er god grund til at sætte ind allerede tidligt i livet, og heldigvis er der et effektivt quick fix: løb 1 minut om dagen.

I et forsøg fra University of Leicester og University of Exeter målte forskerne aktivitetsniveauet og knogledensiteten hos over 2.500 kvinder i alderen 40-69 år.

Studiet viste, at de kvinder der lavede 60-120 sekunders højintens vægtbærende aktivitet om dagen – svarende til en spurt for at nå bussen – havde 4 pct. bedre knoglesundhed end de, der lavede under 1 minuts træning.

De der lavede over 2 minutters træning om dagen havde 6 pct. bedre knoglesundhed.

Det lyder måske ikke som overvældende forbedringer, men de 4 pct. kommer jo som resultat af en helt ufattelig lav træningsmængde.

Knoglestyrke er særlig vigtigt for cykelmotionister

Et fokus på knoglestyrken er særlig relevant, hvis du dyrker sportsgrene som fx cykling, svømning, kajakroning eller får din motion fra crosstraineren i fitnesscenteret.

Disse motionsformer er nemlig ikke vægtbærende, så selv om de sagtens kan træne kredsløbet effektivt, så lades knoglerne delvist i stikken.

Her er 3 effektive måder at få styrket knoglerne:

Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Kilde: International Journal of Epidemiology

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: