Lykkeligt par på løbetur
© iStock

Løb dig lykkelig på tom mave

Du har måske prøvet det. Du føler du flyver af sted på løbestien og mærker hverken sidestik eller udmattelse. Formodentlig har du oplevet runner's high, og forskning viser at den opnås bedst på tom mave.

26. juni 2017 af I FORM // Irene Brøndum

Benene syrer til, men pludselig mærker du hverken kramper eller sidestik. Til gengæld føles det, som om du uden problemer kunne løbe en gazelle til udmattelse. Endorfiner vælter ud i blodet, når du løber, og som det allernyeste har forskere fundet ud af, at chancen for det eftertragtede kick er størst, når du er lidt sulten.

Et forskerteam har nemlig for ganske nylig afsløret, at vores mæthedshormon, leptin, også spiller en rolle for, om du oplever runner's high. Leptin er et hormon, der udskilles fra vores fedtceller og signalerer til hjernen, at der er rigeligt på lageret, og at du derfor ikke behøver at spise mad foreløbig.

Runner's high stammer fra vores forfædre

Sult er en stærk motivationsfaktor, så forskerne mener, at vi har udviklet runner's high som et incitament til at finde mad NU. Når vores forfædre var ved at være sultne og udmagrede og derfor udskilte meget lidt leptin, kunne de jo ikke, som vi, bare snuppe en bøf, der stod i køleskabet og ventede på at blive smækket på grillen. Det var derfor smart, at de blev belønnet med naturlige velværestoffer som endorfiner, når de blev ved og ved med at løbe, til de fik fat på en lækker kanin eller fandt nogle lækre bær.

Sådan knækker du koden til løberusen

  • Løb langt
    Hvis du drømmer om, at stigningerne pludselig vil føles lidt fladere, skal du ikke stoppe op halvvejs på ruten. Runner's high indtræder først efter længere tids løb.
  • Løb regelmæssigt
    Mærker du ikke det store sus på din første løbetur, så fortvivl ikke. Studier afslører nemlig, at de, der løber regelmæssigt, har lavere niveauer af leptin - uafhængigt af deres BMI.
  • No pain – no gain
    Der strømmer flere cannabinoider rundt i kroppen, når man dyrker hård fysisk aktivitet. Måske fordi de hashlignende stoffer udskilles som respons på, at det gør lidt nas.
  • Skru forventningerne op
    Tro kan som bekendt flytte bjerge, og tro kan også flytte signalstoffer i hjernen. Forvent, at den næste løbetur bliver en oplevelse for livet. Alene forventningens glæde kan bevirke, at du udskiller markant flere endorfiner og dermed øger dine chancer for at opleve runner's high.
  • Træn udendørs
    Vi producerer generelt flere lykkebringende endorfiner, når træningen foregår ude i den fri natur.
  • Hør musik
    Hurtig og høj yndlingsmusik sætter ikke blot fut i fødderne, det sætter også ekstra gang i hjernens belønningssystem, så du ikke så let rammer muren.
  • Morgenløb er magisk
    Mange sværger til morgenløb på tom mave. En mulig forklaring kan være, at udskillelsen af leptin fra fedtvævet efter nattens faste er lav.
  • Tag din veninde med
    Du øger dine chancer for en god oplevelse, hvis du finder en løbemakker. Forskning fra Oxford University viser, at roere, der træner sammen, udskiller flere endorfiner end de, der ror alene.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: