© iStockphoto

Løb som en 20-årig – hele livet

Sådan bliver du ved med at være en effektiv løber.

30. maj 2016 af Jesper U. Larsen

Holder du løbetræningen ved lige, når du kommer op i årene, kan du se frem til at være lige så energi-effektiv som i dine unge dage.

Et nyt studie fra Humboldt State University viser, at løbere over 65 år kan bevare en løbeøkonomi som 20-årige, hvis de bare sørger for at træne flere gange om ugen.

Hvad er løbeøkonomi?

Din løbeøkonomi angiver, hvor effektivt din krop udnytter den energi, du har til rådighed under løb. Har du en god løbeøkonomi, kan du løbe længere på en given mængde energi, end hvis løbeøkonomien halter.

”Vi har tidligere set, at energi-effektiviteten i musklerne reduceres hos ældre, som er stillesiddende eller kun går ture en gang i mellem,” siger en af forfatterne bag studiet, Justus Ortega. Men i det nye studie viste det sig altså, at dette ikke gælder for ældre, som holder fast i de gode løbevaner.

Løbestilen ændrer sig

De amerikanske forskere kiggede nærmere på løbeøkonomi og biomekanik hos 15 unge og 15 ældre løbere, som over en 6 måneders periode alle havde løbet mindst 3 gange om ugen og mindst 30 minutter pr. træningspas.

På trods af, at de ældre løbere havde en anderledes løbestil og teknik, så var deres løbeøkonomi næsten identisk med de unges.

Source #Kilde: Medicine & Science in Sports & Exercise

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: