Mand løber, overvægt
© iStock

Løbeproblem 1: Du er for tung

Din vægt betyder alt for din fart. Se her, hvad du kan gøre, hvis du vejer for lidt meget.

19. september 2017 af Lasse Lyhne

Når du vejer lidt for meget...

Der ligger ualmindelig meget gratis fart gemt i et vægttab, for dit kondital stiger procentuelt med vægtreduktionen. Taber du dig 10 procent, stiger konditallet altså med samme procentsats, og det er virkelig noget, der kan mærkes på de tempofyldte ture. Omsat til fart betyder det, at du i gennemsnit kan regne med at løbe 2-3 sekunder hurtigere pr. km pr. kg kropsvægt, du smider. Et vægttab på ét sølle kilo skræller med andre ord 20-30 sekunder af din 10-km-tid!

Løsning

Det er afgørende, at det er fedt og ikke muskler eller bare væske, du taber. Så tab dig klogt:

1. Fjern de tomme kalorier i hverdagen. 

For rigtig mange er der utallige kalorier at hente ved at droppe slik, kager, sodavand og alkohol fra mandag til fredag. Og da du ikke går glip af sunde næringsstoffer, når du dropper disse kaloriesyndere, er det oplagt at starte med dem.

2. Lav en fokuseret vægttabs­periode. 

Man hører ofte om folk, der gennem små livsstilsændringer søger at komme ned i vægt, og det kan absolut også være vejen frem. Men er du træt af den dårlige løbeform, så er det ulig sjovere at gøre noget, der ‘batter’ lige nu og her. Så afsæt 4-6 uger, hvor vægttabet rykkes i centrum, og vær hård og stringent. Med en determineret indsats kommer du i rekordfart rigtig mange kilo til livs.

3. Skær ¼ af hovedmåltiderne. 

Vægttab kan gøres til en hel videnskab, men faktum er, at langt de fleste simpelthen spiser for meget – også af den sunde mad. Prøv at spise ¼ mindre til måltiderne, end du plejer. Spiser du normalt to portioner til aften, så nøjes med halvanden. Og ryger der fire skiver rugbrød indenbords til frokost, så gå ned til tre.

Her kan du finde flere tips og tricks til et hurtigt vægttab.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: