Mand er træt, løb
© iStock

Løbeproblem 5: Du træner for hårdt

Restitution og hviledage er alfa omega, hvis du vil forbedre din løbeform. Læs her, hvordan du optimalt sammensætter varieret træningsuge.

19. september 2017 af Lasse Lyhne

Når du træner for meget...

Er du bidt af en gal løber, der bare ikke kan få nok kilometer i benene, så kan det faktisk godt være årsagen til den udeblivende form. Kroppen er skruet så fantastisk sammen, at den altid prøver at kvittere med et formløft, når den udfordres på sin ydeevne, men det kræver, at den får tid til at komme sig over træningen og udføre en såkaldt superkompensation mellem træningspassene. Klør du på med hård træning dag ud og dag ind, får kroppen ikke den nødvendige ro til at foretage superkompensationen. I bedste fald gør det, at formstigningerne stopper, i værste fald kan du ligefrem ramme en tilstand af overtræning, hvor trætheden sniger sig ind i hver eneste celle, og du går helt i stykker.

Løsning

Har du tid og lyst til at træne en masse, så vær opmærksom på at sammensætte en varieret træningsuge, der byder på et optimalt miks af belastning og hvile. Hyr eventuelt en træner til at hjælpe dig med at stykke et program sammen. Eller design din egen uge ud fra følgende fire byggesten:

1. En ugentlig langtur, hvor målet er at få en masse kilometer i benene. Tempoet skal være afslappet, for målet er at træne den fysiske og den mentale udholdenhed – ikke at presse kredsløbet i knæ.

2. En til to gange intervaltræning, hvor du virkelig presser på. Intensiteten skal være tæt på maksimum, og det opnås bedst i selskab med andre, så søg om muligt ind i et træningsfællesskab. Der skal helst være 48-72 timer mellem dine intervaltræningspas.

3. En til to gange styrketræning med fokus på kropskernen samt plyometrisk træning af benmusklerne. Ligesom for intervaltræningen gælder det også her om at placere træningspassene med to-tre døgns mellemrum.

4. En til to hviledage, hvor du enten holder helt fri eller nøjes med en meget let og kort løbetur, der tjener som aktiv restitution.

Har du flere spørgsmål til løb og styrketræning? Så kan du finde alle svarene her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: