Mand er udmattet, løb
© iStock

Løbeproblem 6: Du mangler energi

Er batteriet helt i bund, når du hopper i løbeskoene? Så er der hjælp at hente her. Små justeringer i din hverdag kan nemlig genetablere dit fokus og overskud på løbestien.

19. september 2017 af Lasse Lyhne

Når du har alt for lidt energi...

Klemmer du dine løbepas ind i en alt for presset hverdag, kan det være svært at få hovedet med ud på turen. Resultatet er en masse alibitræning, hvor du godt nok får afviklet minutterne og føler, at det er hårdt, men reelt ikke får presset kroppen synderligt. Det forværres, hvis også maden præges af travlhed, og træningsturen rammes med et lavt blodsukker. Det giver en følelse af helt flade batterier.

Løsning

God træning kræver fokus og overskud, og det etablerer du ganske effektivt gennem en stribe småjusteringer.

1. Ram træningen på et stabilt blodsukker og en mave, der er klar til at blive belastet. 

Indtager du mad for tæt på træning, vil det genere maven. Omvendt må måltidet ikke ligge så fjernt, at du går sukkerkold. Før intervaller og tempoløb er 2,5-3 timer forinden det optimale tidspunkt at spise, mens du kan spise 1,5-2 timer før en rolig langtur. Måltidet skal give god energi uden at ligge for tungt. Spis fx en ostemad med lidt grønsager til, en skål havregryn eller en banan og 20-25 mandler.

Sådan skal du spise inden træning.

2. Sæt dig op til træning. 

Det er vigtigt, at du får lagt hverdagens stress og jag bag dig og rettet fokus mod den forestående træning. Varm grundigt op med let jog, stigningsløb, høje knæløftninger og hælspark. Det forbereder ikke kun kroppen til de forestående strabadser, men tuner også hjernen ind på det, som venter.

3. Flyt træningstidspunktet. 

Ryst posen, og tjek, om det vanlige træningstidspunkt er det optimale. Kommer du udbrændt hjem fra arbejde, er fyraftenstræning ikke det, kroppen og hovedet trænger til. Så er det bedre at spise et tidligt aftensmåltid og træne klokken otte. Overvej også morgentræning – eller en gang intervaller i frokostpausen på arbejdet.

Er du generelt energiforladt? Så kan du her finde gode råd til at holde energiniveauet gennem hele dagen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: