© Colourbox

Løbere bør styrke knæene

Udmattelse gør knæene usikre og øger risikoen for at overbelaste de vitale led. Større styrke er recepten.

24. august 2010

Styrk knæene, hvis du også på længere sigt drømmer om at kunne løbe langt og skadesfrit. Sådan lyder anbefalingen fra det medicinske center på University of Puerto Rico.

Her testede forskerne stabiliteten omkring knæet i frisk og udmattet tilstand. I undersøgelsen blev 15 personer sat til at hoppe og lande på 1 ben i frisk eller udmattet tilstand, mens forskerne målte stabiliteten omkring knæet. Det viste sig, at udmattelse, som den fx optræder sidst på en løbetur, gør knæet ustabilt og øger risikoen for overbelastningsskader.

3 øvelser der styrker knæene

  • Squats på 1 ben: Stil dig på ét ben. Gå roligt og kontrolleret ned i knæ, mens du strækker armene og det frie ben foran dig for at holde balancen. Stræk knæet igen. Gentag 10-12 gange, evt. med en rygsæk på.

  • 1-bens-hop: Stil dig med ryggen til en bænk eller skammel. Læg den ene fods vrist op på bænken. Spring op, mens du dynamisk trækker afsætsfoden op under hoften. Gentag indtil udmattelse, og skift ben.

  • Walking lunges: Gå fremad ved at tage et overdrevent langt skridt frem med det ene ben og samtidig sænke knæet på det bagerste ben helt ned til gulvet. Sæt så kraftfuldt af med det bagerste ben, så du tager næste skridt med dette ben.

Source #Journal of Strength and Conditioning Research

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: