© Istock

7 hurtige tips til en bedre løbestil

Jeg er i tvivl om, om jeg bør arbejde med min løbestil. Hvordan skal man løbe for at udnytte kræfterne mest effektivt?

26. oktober 2015

Det kan godt betale sig at have fokus på løbestilen, da en forbedret løbestil både kan resultere i hurtigere tempo, mere ubesværet løb og en lavere skaderisiko.

Der findes egentlig ikke en opskrift på den perfekte løbestil. Hvad der er den mest effektive løbestil, er ret individuelt og afhænger bl.a. af kropsbygning og genetik. Som du kan se her, er der dog nogle ting, vi alle bør være opmærksomme på, og nogle typiske fejl, vi bør undgå.

Gode råd til en bedre løbestil

  • Læn kroppen let fremover med en hældning, der giver en lille overbalance. Det optimerer fremdriften.
  • Hold hovedet hævet og blikket rettet fremad.
  • Underarm og overarm er bøjet i en 90-graders vinkel i albuen og bevæger sig i en lige linje parallelt med kroppen, ikke ind foran.
  • Undgå at knække bagud i hoften. Rent energiøkonomisk reducerer det kraften i afsættet.
  • Pas på ikke at hoppe for meget opad. Det stjæler din energi og giver hårde stød op igennem kroppen ved landingerne.
  • De fleste lander på hælen, men en del taler for, at det er mere skånsomt og økonomisk at lande lidt længere fremme på foden. Der er ikke noget ‘rigtigt’ eller ‘forkert’.
  • Tag hurtige og relativt korte skridt – cirka 180 pr. minut (samlet for begge ben).

Unikt tilbud
Helt unikt kan du LIGE NU få det internationalt roste SHFT løbecoach-system sammen med 12 nr. af Aktiv Træning for kun 599 kr (normalpris for SHFT system: 1.199 kr.). Optimer skridtlængde, Ground contact time, landingsvinkel mm., mens du løber. SHFT laver 12.000 målinger i sekundet og SHFT-stemmen guider dig live i dine hovedtelefoner. Klik her for at komme til tilbud.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: