Natural running Begrebet dækker over løb i specielle løbesko, der ansporer til og hjælper med at udvikle en mere naturlig løbestil, der minder om løb i bare fødder. © Jakob Helbig

Barfodsløb er sundere løb

Nyt, stort studie afdækker de naturlige løbeskos betydning for vores måde at løbe på.

Natural running er det store modeord blandt løbeentusiaster. Den ‘naturlige’ løbestil er svaret på alle løberes bønner og giver både færre skader, mere effektivt løb og forbedrede præstationer. I hvert fald i teorien.

Der har dog indtil nu manglet videnskabelig dokumentation, men nu har danske Ecco dog lavet en undersøgelse, der bekræfter det naturlige løbs velsignelser. Det er måske ikke så overraskende, set i lyset af at Ecco med deres Biom-sko selv satser på natural running. Men undersøgelsen er foretaget af den anerkendte forsker og professor i biomekanik Gert-Peter Brüggemann fra universitetet i Køln – og derfor alligevel værd at lægge mærke til.

Undersøgelsen viser, at de naturlige løbesko ganske rigtigt styrker op i muskler og sener og samtidig lader sener og muskler bidrage mere effektivt til både støddæmpning og afsæt. Gert-Peter Brüggemann og hans team har analyseret løbestilen hos 120 veltrænede løbere, når de løber med traditionelle løbesko, barfodet og i Eccos Biom-sko.

Det gør natural running for dig

Løb i naturlige løbesko adskiller sig fra løb i traditionelle løbesko.

  • Løbestilen ændrer sig, så du løber på en mere lige linje, og benene ikke stritter ud til siden. Det giver mindre belastning på hofterne, og der vrides mindre i knæene.
  • Hællandingen mindskes, og du lander mere på midtfoden. Akillessenen bruges mere aktivt både til støddæmpning og til at give kraft til afsættet.
  • Du løber med stivere ankelled og mindre stivhed i knæet. Belastningen fordeles mere ligeligt på ankel og knæ, hvilket er godt for knæet.
  • Senerne i fod og tæer styrkes og bruges mere aktivt. Det giver et stærkere og mere spændstigt afsæt.
  • Skridtlængden øges ikke, men svævefasen, altså tiden, du er i luften mellem hvert skridt, forkortes, fordi der løbes mindre hoppende. Det mindsker belastningen på hele kroppen.
  • Trods den forbedrede løbestil løber du ikke stærkere i de naturlige løbesko.
  • Foden er marginalt længere tid i jorden for hvert skridt. Den længere kontakttid med underlaget skyldes, at foden selv skal stabilisere hvert skridt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: